Møt styrekandidat Anne Gro Gulla

Velkommen til vår serie av intervjuer der vi presenterer våre dyktige styrekandidater.

Disse intervjuene gir deg en unik mulighet til å bli bedre kjent med våre dyktige styrekandidater som er klare til å bidra med sin kompetanse og innsikt til styrerommene.

Vi har håndplukket et utvalg av erfarne ledere med et bredt spekter av bakgrunner og ekspertise. De representerer et mangfold av perspektiver og har alle en felles forståelse for viktigheten av god styring for å oppnå strategiske og operative mål.

Gjennom disse intervjuene vil du få innsikt i hva som motiverer dem, deres syn på styrearbeid, og ikke minst deres personlige egenskaper og ferdigheter de kan tilby. Vi håper at dette vil gi et mer helhetlig bilde av hver enkelt kandidat, samt inspirere til engasjement og diskusjon rundt styrets rolle i moderne virksomhetsledelse.

Denne gangen snakker vi med styrekandidat Anne Gro Gulla

Anne Gro Gulla er en erfaren leder og styremedlem med omfattende erfaring innen ulike bedrifts- og internasjonale kulturer

Hun er utdannet Diplom Kaufmann (Master of Science in Business) fra Universität Mannheim i Tyskland og har akkumulert 23 års erfaring utenfor Norge, hvor hun har arbeidet for fremtredende globale selskaper, inkludert Unilever, Coca-Cola, McCann, Telenor, Telia, Ericsson, og London Business School. Gulla har også grunnlagt to selskaper og fungerer i dag som rådgiver innen strategisk markedsføring for ledende nordiske selskaper

Hennes omfattende styreerfaring strekker seg over ulike selskapsstrukturer, inkludert ASA, Private Equity, familieeide og oppstartsselskaper. Blant hennes tidligere og nåværende styreverv finner vi Gresvig ASA, Codfarmers ASA, Swix AS, David-Andersen AS, og Feddie Ocean Distillery, hvor hun har vært med fra oppstarten.

Hva motiverer deg til å sitte i et styre?

Jeg ønsker å påvirke og bruke min erfaringsbakgrunn og faglige kompetanse til å bidra til at selskapet når sine langsiktige mål. I tillegg til å oppfylle de økonomiske målene, er det avgjørende for dagens selskaper å aktivt involvere alle interessenter i en bærekraftig verdiskapningsprosess.

Hva mener du er de viktigste egenskapene for en god styrekandidat?

I styreverv er rolleforståelse av stor betydning. Et styremedlem er ikke en integrert del av det operative lederteamet, men snarere en representant for sitt spesialiserte kompetanseområde, med et medansvar for helheten.

Som styremedlem må man være grundig forberedt. Det innebærer å ikke nøle med å stille relevante spørsmål og å forvente konkrete svar. Evnen til å oppfatte det usagte og å utfordre det som ikke nødvendigvis kommer tydelig frem i styrepapirene, er også viktig. Man må være aktiv og analytisk, proaktiv og nysgjerrig og på den måten bidra til at beslutninger tas på et solid grunnlag.

Hva er din filosofi rundt styrearbeid?

Det er viktig å ha forståelse av konsekvensene dagens avgjørelser medfører for fremtiden og den langsiktige strategien. I tillegg til korrekt governance, må styret også se utfordringer og muligheter som eksisterer på tvers av hele organisasjonen.

Styremøter og samlinger må bli satt opp i kalenderen, være godt planlagt slik at styret har nok tid til strategiske diskusjoner.

Hvordan vil du at folk skal beskrive deg etter et styremøte?

Jeg hadde likt å bli karakterisert som engasjert, fornuftig og en tydelig kommunikator, også når saken er kompleks. Samtidig ønsker jeg å bidra til at styret får verdifulle innspill som stimulerer til refleksjon og legger til rette for konstruktive diskusjoner i styret.

Hva er den mest verdifulle lærdommen du har tatt med deg fra tidligere styreerfaring?

Det er helt avgjørende for et styre å ha et fremtidsrettet perspektiv, og basert på min erfaring er kundefokus dessverre ofte undervurdert i styrearbeidet.

Styrelederen spiller en avgjørende rolle og den beste styrelederen jeg har jobbet med, var særdeles dyktig til å sikre at alle synspunkter rundt styrebordet ble hørt.

Hva håper du å bidra med som medlem av et styre?

Min internasjonale erfaring vil være til nytte for selskaper som ønsker å etablere seg på nye markeder eller som allerede eksporterer. Etter en lang karriere i flere land, er det én ting jeg vet helt sikkert: Du vet ikke hva du ikke vet. Uten en slik forståelse kan man fort begå betydelige feil.

Som markedsfører vil jeg bidra til kundefokus, og min erfaring fra selskaper innen teknologi og telekommunikasjon er verdifull for bedrifter som gjennomgår transformasjoner.

Trenger du nye styremedlemmer? Kontakt oss gjerne!